TVA, platitor sau neplatitor

TVA, platitor sau neplatitor

Sursa: www.serban-accounting.ro

Scop, precizari si limitari

Am scris acest articol pentru cei care incep o afacere si au de facut cateva alegeri. Imi propun sa explic, cu cuvinte cat mai simple, celor la inceput de drum cateva concepte si  informatii de baza ca sa ia deciziile in cunostinta de cauza.

 

Serban Accounting - Platitor sau neplătitor de TVASerban Accounting – Platitor sau neplătitor de TVA

Nu am scris acest articol pentru profesionisti in contabilitate sau fiscalitate. Nu am folosit definitii corecte si citate din lege. Nu pretind ca am acoperit toate spetele posibile. Asta pentru ca am dorit ca articolul sa semene cat mai mult cu un sfat pe care il da cineva unui prieten de-al sau.

Multumesc dinainte celor care ma vor ajuta sa corectez eventuale erori sau imi vor da sugestii de cum sa imbunatatesc articolul.

Articolul are doar caracter informativ si nu atrage in nici un fel raspunderea noastra fata de cei care il citesc.

Ce este TVA-ul?

TVA-ul este un impozit pe consum. Un impozit pe care statul il pretinde de la cumparator de fiecare data cand acesta achizitioneaza un bun sau serviciu. Acest impozit este inclus in pretul final pe care il plateste cumparatorul. Vanzatorul, care primeste acest pret, colecteaza si TVA-ul si il vireaza apoi statului.

Cum se calculeaza TVA-ul?

TVA-ul se calculeaza ca un procent sau cota (reglementat prin lege) inmultit cu pretul cerut de cumparator. TVA-ul astfel calculat se adauga pretului cerut de cumparator si astfel rezulta pretul final.

Care este procentul sau cota de TVA ?

Cota standard de TVA pentru marea majoritate a bunurilor si serviciilor este de 24%. Insa pentru anumite bunuri si servicii se percepe o cota redusa de 9%, 5% sau chiar 0%.

Cat TVA trebuie sa virez statului ?

Citind raspunsul la prima intrebare vanzatorul isi pune doua intrebari de bun-simt : Trebuie sa virez tot TVA-ul care il colectez de la client catre stat ? Si TVA-ul care il platesc eu cand imi cumpar materiile prime sau marfurile reprezinta pentru mine un cost ? In acest caz, daca o marfa trece prin mai multi intermediari, statul va colecta TVA poate mai mult decat face produsul in sine…

Ei bine, nu este asa. TVA-ul pe care il platiti dvs pentru materiile prime sau marfurile cumparate nu trebuie sa constituie un cost. Va trebui sa tineti (sau mai bine zis contabilul dvs va trebui sa tina) o evidenta separata a TVA-ului platit cand achizitionati materii prime sau marfuri precum si o evidenta a TVA-ului care il colectati atunci cand vindeti produsul final clientilor dvs. Va trebui sa virati statului doar diferenta dintre cele doua TVA-uri : cel colectat si cel platit.

Ce inseamna platitor de TVA ?

Platitor de TVA este practic orice persoana care cumpara bunuri si servicii, pentru care se colecteaza TVA, cu intentia de a le consuma. Insa nu asta inseamna in acceptiunea statului platitor de TVA. In acceptiunea statului platitor de TVA este orice afacere care are obligatia sa tina evidenta separata a TVA-ului colectat sau platit.

Asta inseamna ca toate afacerile sunt platitori de TVA ?

Nu chiar. Statul face cateva exceptii, daca sunt indeplinite anumite conditii, de la principiul de mai sus din motive de bun simt : fie pentru ca in unele cazuri costurile pe care le are cu evidenta TVA-ului intrec sumele colectate ca TVA, fie ca doreste sa nu puna o presiune suplimentara pe lichiditatile micilor afaceri sugrumandu-le din fasa.

  Ce optiuni am ?

Aveti, asadar, astfel doua optiuni la momentul in care demarati o afacere :
-sa va declarati neplatitor de TVA daca preconizati o cifra de afaceri mai mica de 35.000 EUR
-sa va declarati platitor de TVA

 

Care sunt avantajele si dezavantajele fiecarei optiuni ?

In cazul in care optati pentru prima varianta – neplatitor de TVA- aveti urmatoarele

-avantaje :

-produsul sau serviciul dvs devine mai ieftin cu valoarea TVA-ului. In cazul in care vindeti totusi la acelasi pret cu care vand si platitorii de TVA veti avea marja de profit mai mare

-scapati de obligatia evidentierii TVA-ului precum si de depunerea declaratiilor aferente. Adica un costul cu contabilitatea va fi mai mic

-nu veti avea controale privind TVA din partea autoritatilor

-dezavantaje :

-la bunurile si serviciile achizitionate nu veti putea deduce TVA, acesta devenind pentru dvs cun cost suplimentar fata de platitorii de TVA

-clientii dvs nu vor putea sa deduca TVA, acest lucru putand fi un impediment major

-in cazul in care, in timpul anului, cifra dvs de afaceri trece de plafonul stabilit de lege veti deveni automat platitor de TVA. Va trebui sa va inregistrati ca platitor de TVA si sa virati TVA-ul aferent intregului an. In plus, daca in viitor cifra dvs de afaceri scade sub plafon veti ramane platitor de TVA nu veti mai putea trece la optiunea neplatitor de TVA.

 

In cazul in care optati pentru a doua varianta – platitor de TVA- avantajele primei variante devin dezavantaje si viceversa. Deci aveti urmatoarele :
-avantaje :

-la bunurile si serviciile achizitionate veti putea deduce TVA. Trebuie sa spunem ca in cazul unui volum mare de achizitii acest avantaj devine foarte important

-dezavantaje :

-produsul sau serviciul dvs devine mai scump cu valoarea TVA-ului.

-aveti de obligatia evidentierii TVA-ului precum si de depunerea declaratiilor aferente. Adica un cost cu contabilitatea va fi mai mare

-veti avea controale privind TVA din partea autoritatilor. In caz de nereguli amenzile, dobanzile si penalitatile pot fi usturatoare

Pot sa imi schimb optiunea in timpul anului ?

Se poate insa depinde de cum vreti faceti schimbarea. Mai concret:

  • daca vreti sa va schimbati din neplatitor de TVA in platitor de TVA puteti sa o faceti oricand in timpul anului
  • daca vreti sa va schimbati din platitor de TVA in neplatitor de TVA puteti sa o faceti doar la inceputul anului si asta doar daca in anul precedent nu ati avut cifra de afaceri mai mare de 35.000 EUR

Ce criterii trebuie sa am in vedere cand imi aleg optiunea ?

- Clientii platitori sau neplatitori de TVA. Daca majoritatea cifrei dvs de afaceri e realizata de clienti neplatitori de TVA ar trebui sa optati si dvs pentru neplatitor de TVA. Daca insa sunt platitori de TVA ar trebui sa fiti si dvs platitor de TVA. Faptul ca ei nu pot deduce TVA s-ar putea sa ii indrepte spre alt furnizor in defavoarea dvs.
- Furnizorii platitori sau neplatitori de TVA. Daca majoritatea sunt neplatitori de TVA nu are importanta pentru ce optati. Insa daca sunt platitori de TVA ar trebui sa fiti si dvs platitor de TVA. Ar fi pacat sa puteti sa va deduceti TVA si sa nu o faceti din cauza unei optiuni gresite
- Domeniul de activitate al afacerii dvs. Unele domenii beneficiaza de o cota de TVA redusa, altele sunt exceptate. In acest caz ar fi mai avantajos sa optati pentru platitor de TVA pt ca veti colecta mai putin TVA (sau poate deloc) insa veti putea sa deduceti TVA-ul platit.
- Cifra de Afaceri prognozata. Daca estimarile dvs arata ca in timpul anului nu veti depasi 35.000 EUR cifra de afaceri este mai avantajos sa optati pentru neplatitor de TVA. Atentie cand va faceti estimarea sa nu fiti chiar la limita. Daca sunteti chiar la limita o simpla fluctuatie a cursului de schimb va poate transforma din neplatitor in platitor de TVA
- Volumul de achizitii pe care il faceti la debutul afacerii. Daca aveti achizitii mari la inceput ( fie investitii, fie capital de lucru pentru stocuri si credit comercial) e bine sa optati pentru platitor de TVA. In asa fel veti incepe sa platiti TVA abia dupa ce TVA-ul colectat il va intrece pe cel platit.
- Marja de profit. Daca aveti marja de profit mare ar fi mai bine sa optati pentru neplatitor de TVA. Insa acest lucru trebuie sa il corelati cu cifra de afaceri pentru ca de la 35.000 EUR nu mai aveti posibilitatea sa optati.
- Vanzarea la export. Daca majoritatea cifrei dvs de afaceri este facuta prin export cel mai bine ar fi sa optati pentru platitor de TVA. Cei care fac export nu colecteaza TVA insa au dreptul sa il deduca.

La finalul acestui articol probabil ca tot nu aveti raspunsul la intrebarea din titlu. Insa acum aveti idee ce inseamna TVA-ul si ce trebuie sa aveti in vedere cand luati decizia. Probabil, raspunsul nu este prea departe.

Insa, daca doriti un raspuns personalizat la cazul dvs si sunteti interesati de o colaborare cu noi va rugam sa ne contactati folosind acest formular de contact.

Daca v-a placut acest articol si aveti amabilitatea de a ne acorda un vot va multumim anticipat!

  1. Andreea says:

    Foarte bun articolul. Pe ntelesul tuturor. Asa ar trebui explicate si legile. Sa inteleaga tot omul. In fond si la urma urmei asta e si ceea ce conteaza : intelgerea corecta a mesajului transmis de lege. Din pacate la noi in tara legile au un limbaj de lemn (dupa parerea mea).

    Felicitari!!!

  2. CautCredit.Ro says:

    Mulţumesc, mai multe articole interesante se găsesc pe site-ul autorului: http://www.serban-accounting.ro